همه چیز درمورد غذای کمکی نوزاد

غذای کمکی نوزاد چیست و چگونه باید مصرف شود؟

در این مطلب، قرار است یاد بگیرید که چه غذاهایی به نوزاد خود بدهید، غذا را چگونه تهیه کنید، چه غذاهایی برای نوزاد مناسب هستند و چه غذایی برای اولین بار معرفی به نوزاد (پس از شیر) مناسب است.

 

تغذیه نوزاد 5 ماهه با کمکی

برخی از مادران برای سریع تر وزن گرفتن نوزاد خود، می‌خواهند از 5 ماهگی نوزاد خود به او غذای کمکی بدهند. اما لازم است بدانند که این کار در سن 5 ماهگی کودک مجاز نیست و لازم است که یک ماه دیگر نیز صبر کنند و سپس از غذای کمکی استفاده کنند. تنها ماده مناسب برای تغذیه کودک در این سن بجز شیر مادر، شیر خشک است.

 

غذای کمکی برای نوزاد 6 ماهه و بزرگتر

از آنجایی که قبل از 6 ماهگی آنزیم های گوارشی در بدن نوزاد کامل نشده اند، خوردن غذا تا قبل از این سن ممکن است برای آنها مشکلات جدی گوارشی را به وجود آورد. لذا غذاهایی مثل فرنی و حریره بادام برای شروع غذا خوردن کودک مناسب تر است، زیرا این غذاها سریع تر هضم شده و آبدار هستند. همچنین لازم است در ابتدا آبی که به نوزاد داده می‌شود جوشیده و سرد شده باشد، زیرا آب معمولی دارای سدیم است که اشتهای کودک را کم می‌کند.

 

مقاله پیشنهادی : دستور پخت چند غذای سالم برای کودک

شروع کردن غذای کمکی برای کودک

به توصیه متخصصان، بهترین سن برای شروع غذای کمکی برای نوزاد، پس از 6 ماهگی او است. البته نکته لازم به ذکر این است که در این زمان تغذیه کودک با شیر مادر حذف نمی‌شود و حتی ممکن است لازم باشد دفعات شیردهی افزایش پیدا کند. برای شروع کردن غذای کمکی در ابتدا از یک قاشق چای خوری فرنی یا حریره در روز شروع کنید و در صورت نیاز از آب جوشیده سرد شده نیز غافل نشوید.

 

حریره بادام

یکی از ساده ترین غذاهای کمکی برای نوزاد حریره بادام است  اکثر مادران به تهیه این غذا به عنوان غذای کمکی نوزاد خود فکر می‌کنند.

 

مواد اولیه مورد نیاز در تهیه حریره بادام شامل موارد زیر است:

6 عدد بادام

2 قاشق سوپ خوری آرد برنج

یک استکان یا حدود 60 میلی لیتر شیر پاستوریزه

1 قاشق چای خوری شکر

نصف استکان یا حدود 30 میلی لیتر آب

 

دستور پخت حریره بادام: در ابتدا با قرار دادن بادام ها در آب جوش برای 30 ثانیه و سپس قرار دادن آنها در آب سرد، پوست آنها را بگیرید. بادام های پوست کنده را با آب و شکر در مخلوط کن بریزید تا شیر بادام حاصل شود. این مخلوط را حدود 20 دقیقه روی شعله ملایم گاز بپزید و مداو به هم بزنید. آرد برنج را در شیر سرد حل کرده و به محتویات ظرف در حال پخت اضافه کنید و به صورت مداوم آن را هم بزنید تا به قوامی مثل ماست برسد. پس از این که حریره بادام شما آماده شد، می‌توانید اضافه آن را تا 2 روز در یخچال نگهداری کنید.

 

مقاله پیشنهادی : غذاهای ممنوع در دوران بارداری

فرنی 

این غذا به عنوان اولین غذای کمکی نوزاد مناسب تر است و بیشتر  به ذائقه کودکان جور است. مواد اولیه مورد نیاز برای تهیه فرنی به شرح زیر است:

 

2 قاشق سوپخوری آرد برنج

یک لیوان شیر

نصف لیوان آب

 

دستور پخت فرنی: آرد برنج را در آب حل کنید. ترکیب را روی حرارت ملایم قرار دهید و مدام هم بزنید تا حالت لعابی پیدا کند. حدود 10 دقیقه زمان لازم است تا آرن برنج بپزد. پس از این که فرنی ولرم شد و از دما افتاد شیر خشک را اضافه کنید. (در صورتی که در دمای بالا شیر را اضافه کنید خواص خود را از دست می‌دهد)

 

فرنی با شیر مادر

برای تهیه فرنی با شیر مادر لازم است ترکیب آرد برنج و آب را بیشتر بپزید تا غلیظ تر شود و سپس با شیر مادر آن را به قوام مورد نظر برسانید. اگر در ابتدای راه استفاده از غذای کمکی برای نوزاد خود هستید، کل مواد فرنی را با شیر مادر ترکیب نکنید. به اندازه ای که نوزاد شما فرنی می‌خورد با شیر مادر ترکیب کنید و باقی فرنی را در یخچال نگهداری کنید، در این صورت می‌توانید در دفعات بعدی مقداری از آن را گرم کنید و با شیر تازه مادر ترکیب کرده و به کودک خود بدهید.

 

نکات تکمیلی در مورد فرنی

در صورتی که نوزاد شما کم وزن است از کره در فرنی استفاده کنید. در غیر این صورت لزومی به استفاده از کره نیست.

بعد از 8 ماهگی نوزاد خود می‌توانید در تهیه فرنی از آرد گندم و نشاسته به جای آرد برنج استفاده کنید. 

در صورتی که در تهیه فرنی از شیر معمولی استفاده می‌کنید، قبل از تهیه فرنی آن را بجوشانید تا به این روش از سلامت آن کاملا مطمئن شوید.

 

مقاله پیشنهادی : آیا رفلاکس معده نوزاد نشانی از یک مشکل جدی است؟

انواع پوره 

کودک می‌تواند پس از 6 ماهگی پوره انواع میوه ها را مصرف کند و اکثر کودکان نیز از پوره استقبال می‌کنند. لازم به ذکر است قبل تهیه پوره، با پزشک در مورد مناسب بودن آن پوره برای نوزاد خود مطمئن شوید. برای تهیه پوره می‌توانید از سیب، موز، گلابی، کدو حلوایی، هویج، غلات صبحانه، نخود سبز وسیب‌زمینی استفاده کنید. 

 

مواد نامناسب برای پوره

تخم مرغ خام

شیر های طعم دار، چای و انواع دیگر مواد غذایی حاوی کافئین

غذاهای ادویه دار

انواع سس ها اعم از رقیق و غلیظ

مغز دانه های روغنی

مواد گوشتی فرآوری شده همچون سوسیس و کالباس

 

طرز تهیه پوره: لازم است در ابتدا ماده غذایی ای که می‌خواهید از آن برای نوزاد خود پوره درست کنید را به خوبی شسته و بپزید. سپس آن را در غذاساز یا مخلوط کن بریزید وبه ا کمی شیر خشک اضافه کنید تا قوام بیشتری داشته باشد. همچنین می‌توانید پوره ای که تهیه کردید را داخل قالب یخ ریخته و با پوشاندن سطح آن با فویل، آن را درون فریزر قرار دهید و پس از یخ زدن کامل، آن را به ظرف دیگری منتقل کرده و تاریخ تولید را روی آن بنویسید. پوره تا یک ماه در فریزر می‌ماند. برای هر وعده پوره را دوباره گرم کرده و به نوزاد خود بدهید.

 

مقاله پیشنهادی : بد غذایی در کودکان

سوپ

سوپ یک غذای مقوی و در حال ساده است که می‌تواند به راحتی نیاز های غذایی نوزاد شما را تامین کرده و در وزن گیری او تاثیر داشته باشد. در ابتدا سوپ باید تنها کمی غلیظ تر از شیر مادر باشد، می‌توانید به تدریج آن را غلیظ تر کنید. مواد اولیه مورد نیاز در تهیه سوپ به شرح زیر است:

 

یک تکه کوچک از گوشت مرغ یا ماهیچه

یک قاشق مرباخوری برنج

یک سوم یک عدد هویج متوسط، نگینی خرد شده

یک عدد سیب‌زمینی کوچک نگینی خرد شده

 

دستور پخت سوپ برای نوزاد: تمام مواد ذکر شده در بالا را در قابلمه بپزید و سپس با گوشتکوب برقی مخلوط کنید.

 

سرلاک

سرلاک یک غذای کمکی تهیه شده از غلات با طعم های متفاوت برای نوزادان است که به سرعت آماده شده و مشکلی برای نوزاد ایجاد نمی‌کند. هر سرلاک با توجه به سن نوزاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

 

سرلاک برنج و شیر: بعد 6 ماهگی

سرلاک برنج و ذرت و شیر: بعد 6 ماهگی

سرلاک گندم و موز و شیر: بعد 7 ماهگی

سرلاک 3 غله با شیر: بعد 8 ماهگی

سرلاک گندم و عسل و شیر: بعد 1 سالگی

 

مقاله پیشنهادی : چرا نوزادان غذا نمی‌خورند؟ 

 

با توجه به این که می‌توانید غذای کمکی نوزاد خود را برای مدت طولانی تری در فریزر نگهداری کنید، در ادامه به چند روش برای یخ زدایی غذای کودک می‌پردازیم:

 

غذا را از شب قبل از فریزر خارج و در یخچال قرار دهید تا به آرامی از حالت یخ زدگی خارج شود.

 

غذا را در یک پلاستیک فریزر قرار داده و آن را درون یک کاسه پر از آب گرم قرار دهید. به این روش، غذای کمکی به سرعت یخ زدایی می‌شود.

 

می‌توانید غذا را در مایکروفر قرار داده و دمای آن را روی حالت یخ زدایی تنظیم کنید. 

 

مقاله پیشنهادی : مواد غذایی ممنوع برای نوزادان و کودکان

 

مطلب های تصادفی